Sunday, August 2, 2009

4 in 1..

Posted by Cinta Hatiku at 10:36 PM
Wah..!! 4 in 1..pelik tul title..bukan ape nak post sesatu leceh..so 4 cerita di masukkan dalm satu post..memula cite pasal masak yer..sebenarnye lama dah sy tak masakkekekkeekeke..ada la 3 hari masak kat umah mertua..bile dah balik KL kena la masak..sebelum ni masak kuih pau dan arie ni masak Dalca Daging..nak resepi gak ker??Hmm ye la..ni nak share la ni..

Bahan²
Bawang kecil
Bawang putih
Halia
Serai
cili kering
*Semua diatas perlu dikisar
Kentang
Lobak merah
Kacang Panjang
Terung
Rempah penumis
Rempah Kari Daging
Daun Kari
Kacang Dal (basuh dan rebus)
Santan Kelapa
Daging yang direbus(nak guna ayam pun bleh)

Cara²nya
Tumis rempah penumis dan bahan kisar hingga naik bau..masukkan daun kari dan rempah kari..kacau sebati dan masukkan kacang dal dan daging yang direbus serta santan yang diperah dengan air rebusan daging tadi..barulah masukkan kentang..sentiasa dikacau agar santan tidak pecah..dan hingga kentang hampir masak baru masukkan lobak merah..kacau dan bila kentang dan lobak sudah masak baru masukkan kacang panjang dan terung..letakkan kan garam dan ajinamoto secukup rasa..







Hah..tu la hasilnye..makan bersama sambal belacan dan pappadomPhotobucket..hehehe ..best kan??dah abis cite pasal masak..meh cite pasal makan plak..masa kat JB sempat jugak dapat pekena Yong Tau Foo..tp ni style singapore..sup yong tau foo..tak dapat nak snap gambar..sebab masa tu hanya sy, aiman dan mia saje..baru pas balik dari klinik..bawak si aiman sebab selsema..sekarang alhamdulillah dah baik dah..2nd time gi baru gi dengan hubby..masa gi tu ada plak pasar malam kat kg melayu..dapat la beli air kathiraPhotobucket..kat KL jual hampehPhotobucket..tak tau la kalau ada tempat lain yang jual sedap..pastu beli murtabak..murtabak ni kalah singapore nye..sebab kulit dia tipis gile..daging plak banyak..kena la dengan harga nye..RM6..mesti korang ckp mahal kan..murtabak ni leh la makan 2 atu 3 org..kalau kat KL harga RM2.50 leh makan sorang kan..pastu daging ckit jer..

bile balik KL plak sy gi chow kit..dapat la beli putu bambo..ni pun sedap gak..gi sana kebetulan sebab lepas melawat bapak mertua yang admitted kat HKL..

kemarin plak sy belajar wat kuih pau..tapi tak lah segebu kuih pau yang jual kat kedai..sebab diorg pakai tepung pau..sy pakai tepung gandum jer..

lebihan doh kuih pau akak uli buat donut dan uli dengan sausage..abis aiman makan..dia makan yang lebihan doh tu la..kuih pau yang makan sy dengan hubby jer..nak resepi gak ker?? lain kali jer la..sampai sy dapat wat kuih pau yang gebu..kekekekeke

29hb Julai plak sy celebrate besdei anak angkat sy..si balqis..dah besar dah anak dara ni..dan 2 tahun..tapi badan mak aii..sekeping ajer..sian sy tengok..sy masak Photobucket mee hoon goreng dan belikan kek jer..seronot tgk dia..yang datang pun kengkawan kakak si balqis niPhotobucket..yang selalu sy tengok main kat playground depan umah..

kat umah dia tak tahu la celebrate ke dak..ada aku kesah?? lagi pun mak dia pun masih dalam pantang lagi..(congrat la kat family balqis dapat baby boy Photobucket..)
www.tips-fb.com

0 comments on "4 in 1.."