Tuesday, July 27, 2010

Mee Goreng

Posted by Cinta Hatiku at 2:11 PM
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a..Baginda berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri. Setelah Baginda selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makruf dan nahi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki

Bulan syaaban muncul lagi Syaaban menandakan umat Islam semakin menghampiri ramadhan..so,pada yang lum ganti puasa tu..lagi berape hari je wei nak ramadhan yang dah abis ganti kalau rajin tu puasa sunat la..tp pada yg tak puasa tu ..tak yah la nak ckp ape² pasal org yg berpuasa ..ye la ko dah tak puasa dah la..org tu puasa..kalau dia ckp dia puasa pun sebab nak bitau org lain supaya hormat pada yang puasa..tak kira la dr segi makan ke ape ker..dan org yg ckp dia puasa tu bukan atas dasar nak menunjuk² yang dia puasa sunat atau sebagainye.. kalau nak mengumpat gak ckp org tu puasa pun nak ckp..tu namanye ko saje nak cari dosa ..sebab mengumpat org yang berpuasa..ape² pun ..nasib saya dah selesai qada puasa..so smlm puasa sunat tuk nisfu syaaban dan semalam gak En suami saya cuti..so masa lunch smlm saya suruh dia amik saya..balik rumah kejap sebab nak prepare brg tuk berbuka puasa Masa lunch semalam sempat gak masakkan En Suami Mee Goreng..masa saya goreng tu mcm terbuat extra plak dan kata En suami..banyaknyeee..dia suruh saya asingkan ckit..tapi last² abis semua..susah kalau dah pekena mee goreng saya ni..so buka puasa semalam saya masak mee goreng tuk saya..pastu lepas selesai semuanye..berdesup ke sungai yang takde air..tp sungai yg perabiskan wang mane lagi kalau bukan sungei wang..pi shopping la ape lagi..cik abg belikan purse, baju dan sweater..dan blanje makan subway..kechentaan ku..thank you yer yank..



jom tengok resepi Mee Goreng Saya

budget untuk sorang makan

Bahan²
Mee Kuning dibasuh
Taugeh
Sawi Bunga
Cili Padi biji dititik
Udang Kering Direndam dan ditumbuk
Lada Blender sudu besar
1/4 Tauhu digoreng separuh masak
Daging
Udang
Fish ball
Telur biji
Garam, Kicap Manis dan Cili sauce

Cara²nya
tumis segengam udang kering dan lada blender hingga garing..masukkan daging dan kacau hingga masak..kemudian masukkan udang dan fishball kacau sebati..masukkan tauhu, sawi yang dipotong sebesar 2.5cm dan cili padi..gaul sebati.. letakkan kicap, garam dan cili sauce..kacau dan pecahkan telur..biarkan telur separuh masak baru kacau rata..masukkan mee kuning kacau baru masukkan taugeh..kalau tak cukup rasa..tambahkan lagi kicap..rasa nak makan mee goreng basah letak sedikit air..kalau bleh jgn bagi kering sangat..macam saya punye tak terlalu basah tak terlalu kering yang sedang sedang saja




pasti yang terbaekk



selamat mencuba


www.tips-fb.com

1 comments on "Mee Goreng"

hanisah hassan on August 2, 2010 at 11:59 AM said...

meleleh air liur aku...tgk mee goreng kau.