Monday, May 26, 2008

MAKAN LAMB CHOP DIHUJUNG MINGGU

Posted by Cinta Hatiku at 8:09 PM
Actually weekend arie tu takde PhotobucketPhotobucketspecial eventPhotobucketPhotobucket sebenarnye..memandangkan harga daging kambing kat TESCO murah sesangat..so Photobucket, sy dgn hubby pun ape lagi borong la..untuk kitorang makan bertiga...angaran harganye 9 ringgit sajoer untuk daging nye yer..tak termasuk bahan sauce nya..Photobucket hehehe..so..sblm sy tgk konsert final AF..sy pun perap la daging tu..mcm dalam gambar kat bawah nii..

Orang kata lagi lama kite perap kan ..lagi sedapPhotobucket..tapi nak sedap pun depend pada ramuan nye kan..dulu sy suka wat stail ala ala kampung...ye la letak bawang,serai, halia, ketumbar,jintan manis...hah..nak sebut semua ..dah masuk resepi lain plak...ni nak tunjuk resepi paling simple la..bagi org² yang malas...tp sy tak malas ek..ToLooOOongggg ckit!!!ihikhikhehehehe..so perap la dgn salah satu brand mcm gambar dibawah...

Tapi sauce yang sy suka guna adalah LEA & PERRINS dgn TERIYAKI...so sy gabungkan kedua dua sauce ni untuk perap daging tadi...bile nak masak tu letak la butter agar dia rasa lemak...hmm..kat bawah ni resepi tambahan...


PhotobucketMashed PotatoesPhotobucket

Bahan-bahan

  • 4 biji kentang
  • 1/2 kuib ayam knoor (dibahagikan kepada 2)
  • 1/2 sudu butter
  • 1/2 sudu tepung jagung dibancur dgn air
  • garam
  • pepper

Cara-caranya

Rebus kentang hingga masak dan lembut..buang kulit dan lenyek kentang tadi semasa panas..dan masukkan kiub ayam, garam dan peperUntuk sosnye...Panaskan butter dan masukkan tepung jagung..kacau hingga sebati dan berwarna keemasan..Masukkan kiub ayam dan masak hingga betul betul pekat.



PhotobucketMushroom saucePhotobucket

Bahan-bahan

  • 4 biji mushroom (dikisar dan 1 biji dihiris)
  • 1 ulas bawang kecil
  • 1 cawan susu segar rendah lemak
  • 1 sudu sos tiram
  • 1/2 sudu sos kicap pekat (dark soya sauce)
  • 1 sudu butter
  • 1/2 sudu tepung jagung yg dibancur dgn air

Cara-caranya

Panaskan butter dan tumis bawang hingga naik bau..masukkan mushroom..apabila mendidih masukkan tepung jagung..agak-agak hampir pekat masukkan susu segar, sos tiram, sos kicap pekat dan kacau hingga sebati.masak hingga mendidih..


So bleh la serve kan..motif jagung kat gambar atas ni dah ada org gigit..disebabkan sy lambat ambil gambar...aiman dah mencuba dulu dgn berape gigitan..ape² pun..ihikhikhehehehe

PhotobucketSELAMAT MENCUBA..!!!Photobucket

www.tips-fb.com

0 comments on "MAKAN LAMB CHOP DIHUJUNG MINGGU"