Sunday, March 25, 2012

Onde Onde Cinta Hatiku

Posted by Cinta Hatiku at 4:57 PM
Assalamualaikum semua
buat ape petang hujung minggu ni
beriadah dengan anak² ker
atau memalaskan diri sambil tengok tv
saya harini merajinkan diri
buat kuih onde onde tuk anak²
dan diorg ni kalau saya buat kuih
rajin bebenor nak menolong
tengok la picture kat bawah ni

siap peace si mia tu

kejap bangun kejap duduk

lama gile gentel tak jd bulat gak..lonjong ada arr

siap untuk di masak

siap untuk dimakan

resepi nya
mudah jer nak buat onde onde ni
resepi turun temurun arwah mak
dan cam biasa kalau resepi org vateren ni
takde sukat sukat
ikut rasa tangan ni jer
pepandai mak jemah la yer

saya dah terbiasa masak cam gitu
terikut ikut arwah mak nya cara
so selamat mencuba la yer

bahan²
tepung pulut
keledek direbus empuk
air
pati pandan
pewarna hijau
garam secukup rasa
kelapa parut putih
gula melaka dipotong kecil
daun pandan

cara²
lenyek keledek
dan gaulkan dengan tepung pulut
biar sebati
campurkan dengan air bancuhan
air, pati pandan, pewarna dah garam
sedikit demi sedikit
sehingga menjadi doh
buat portion kecil dan masukkan gula melaka
dibahagian tengah, tutup dan gentel menjadi bulat
selesai semua doh
masak didalam air yang mendidih
jgn lupa letak daun pandan
biar wangi
tunggu hingga timbul
angkat dan gaulkan dengan kelapa
yang digaul dgn garam secukup rasa

Photobucket
siap untuk dihidang


: resepi ini sudah dimodified oleh saya..kalau dulu buat dengan arwah mak..arwah suruh tumbuk daun pandan dan amik patinya..tapi skrg kan dah moden pakai pati dah siap jer
www.tips-fb.com

0 comments on "Onde Onde Cinta Hatiku"