Thursday, July 22, 2010

PAIS Ikan Bilis

Posted by Cinta Hatiku at 3:40 PM
semalam singgah pasar malam kejap ada jual ikan bilis..saya tak berapa suka la..tp cik abg suka benar ikan bilis ni kalau dibuat PAIS..so disebabkan dapur lama gak tak berasap..saya buat special menu tuk cik abg sayang..selain dr ikan siakap sweet sour..dan sayur campur..



korang nak tahu ape tu pais




Meh tengok ape tu PAIS

ikan bilis

selepas digaul dgn sambal


Bahan² Sambal
Satu sudu lada blender
Satu ulas bawang merah serderhana
biji cili merah
biji cili padi
Daun Kesumyang harga 50 sen
Kunyit hidup 1cm
garam, gula secukup rasa

Cara²nya
Blend semua bahan diatas termasuk daun kesum..daun kesum tu bahagikan ..separuh tuk blend separuh lagi dihiris kasar..bile siap blend campurkan dgn daun kesum hiris..kacau sebati baru lumur kat ikan..so tuk sambal ni korang agak² la kalau ikan banyak..banyak la sambal kena buattu jer..mudah kan pastu balut la dgn daun pisang..dan letakkan atas kuali..cam gambar kat bawah ni
berasap lagi..

PAIS setelah dimasak




selamat mencuba



www.tips-fb.com

2 comments on "PAIS Ikan Bilis"

A.I on July 22, 2010 at 9:53 PM said...

pestime aku dgr pasal PAIS ni...ish

Cinta Hatiku on July 23, 2010 at 1:10 PM said...

ye ke?? hehehe..sedap tau ..tp aku tak berape minat ikan dia..sebab kecik..tulang pun kecik..cam tak puas makan...wakakaka