Saturday, July 24, 2010

Sup Kepala Ikan Merah

Posted by Cinta Hatiku at 8:08 PM

Berpeluh² badan lepas pekena sup kepala ikan merah.. Lepas dok pikir pikir nak masak ape..bile dah si AI dgn Liliana bg idea kat facebook suruh buat sup..terus gi masak..ye la biasa kepala ikan ni buat asam pedas dgn kari jer..semalam sebelah kepala tu dah masak asam pedas ..so sebelah lagi buat la menu lain..dah takmo masak kepala dah..sebab dulu masak kepala tak abis..so, skrg masak sebelah jer..sebab selain dr menu tu ada menu lain..mcm semalam ada telur dadar..arie ni ada PAIS ..so nak share resipi sup kepala ikan merah



Bahan²nya

Kepala ikan merahcuci dengan asam jawa dan garam..pastu bilas
Tomato
lobak merah
batang celery
bawang merahdihiris halus
bawang putihdihiris halus
haliadihiris halus
rempah penumis
sup punjut
lada hitamditumbuk halus
cili padidiketuk nak bg pedas ckit
cili merah tu tuk perhiasan jer..

Cara²nya
Tumis rempah penumis, bahan hiris , cili padi dan halia..masukkan sup punjut dan lada hitam skali..kacau..br masukkan air..letak celery dan lobak merah..hampir masak baru masukkan kepala ikan..kemudian masukkan sedikit gula, garam, ajinamoto secukup rasa..tak lupa masukkan kuib pati ayam knorr ckit..bagi uhmm..dah hampir masak masukkan tomato..hidangkan dengan daun bawang dan bawang goreng


selamat mencuba


www.tips-fb.com

3 comments on "Sup Kepala Ikan Merah"

A.I on July 24, 2010 at 10:43 PM said...

Menarik sungguh rupa bentuk sop kau ni...isk..nyum nyum

biztoone on July 26, 2010 at 9:17 AM said...

sedap nye. wawawaw

Cinta Hatiku on July 26, 2010 at 4:54 PM said...

hahaha..pe lagi ai..laki ko kan rajin bawak balik ikan..