Tuesday, March 24, 2009

Nasi Goreng Ayam Special

Posted by Cinta Hatiku at 7:59 PM
PhotobucketNyumm!!Nyumm !! Sedapnyeee...Photobucket

Assalamualaikum..dah lama tak makan nasi ayam..Photobuckettp bukan beli tau..ni masak sendiri punye..ye la dah lama sy tak kedapur..start bulan ni la sy dpt gi dapur..mane tak nye..hamil kali ni..sensitif ckit..maybe girl kot...sy takleh bau masakkan..dari awal hamil sampai dah masuk 5 bulan baru leh ke dapur..kalau tak semuanye beli..nak makan kat kedai pun susah..ye la bau haruman tumis tu yang buat sy tak sanggup..masa time si bujang aiman tu takde plak karenah mcm ni..Photobuckethehehe..(girl la kot)...

Berbalik pada cerita tadi..sy ni teringin plak nak mkn nasi ayam..tp buatan sendiri la...so Menu arie ni adalah Nasi Goreng Ayam..meh kongsi resepi sy..hehehe..

Biasalahkan kalau dah nasi ayam mesti la ada ayam kanPhotobucket..So memula sy rebuskan dulu ayam yg telah dipotong dengan halia (besar ibu jari) dan kiub pati ayam knorr..rebus la sampai masak..air dia biar lebih supaya bleh digunakan tuk masak nasi dan buat sup...kemudian asingkan ayam tadi dan letakkan sos tiram, kicap manis dan madu...perap sementara nak masak nasi..

Untuk Nasi pulak..Basuh beras..dan toskan air nye..mula la start menumis rempah penumis, bawang merah, bawang putih (dihiris halus) halia dan serai....untuk halia dan serai tu hiris la kasar²..sebab bile nasi dah masak nanti senang nak asingkan..bila dah tumis masukkan garam sedikit dan tuang sedikit air rebusan ayam tadi..kacau dan campurkan pada beras yg telah dibasuh...sukat air jika perlu tambahkan air rebusan ayam tadi..Masak beras td..Nak guna rice cooker pun bleh..lebih mudah..kite tinggalkan jer..takyah la nak menunggu ..ye la takut² berkerak bahagian bawah tu kan..kalau tak di kacau..

Masa nak tunggu Nasi masak..kite buat sup nye pulak..Memula tumis rempah penumis,bawang merah, bawang putih dan halia yang telah di tumbuk..masukkan perencah sup sedikit..bile dan naik bau..masukkan lebihan air rebusan ayam tadi..letak la bahan seperti kentang, lobak dan cendawan..ikut suka la..kalau ada kaki ayam dgn leher dia pun bleh masuk skali...tp yg siap direbus tau..kang liat pulak..last masukkan garam dan ajinamoto..nak pedas ckit letak lada hitam..

Untuk sambalnye..blend cili merah yg dibuang bijinye dgn bawang putih..masak atas dapur letakkan sedikit sos cili, gula dan garam..kalau nak buat kuah kicap nya pulak..air perap ayam tadi di campur dengan sedikit kuah sup yg telah dimasak tadi..masak sampai mendidih..

Last sekali goreng ayam yang telah diperap tadi..api dapur jgn besar..(mengelakkan dari hangus dan minyaknya dikuatiri terpecik..kan kes berat tu..dah lecuh kulit..hehehehe) Potong daun salad, timun dan tomato..siap tuk dihidang...


Alamak bleh lupa plak..resepi sy ni Nasi Goreng Ayam..lupa plak nak goreng nasi..bile nasi ayam tu dah masak..tumis la bawang merah, bawang putih dan cili merah yg telah dihiris..dan masukkan rencah seperti udang (ikut citarasa korang la nak letak sotong ke ape ke..)sayur jgn lupa yer..penting tuk kesihatan..letak la hirisan kacang panjang ke..lobak ke...kemudian letak sedikit garam dan ajinamoto...masukkan telur..kacau dan tuangkan nasi ayam ikut sukatan rencah yg korang tumis la..baru siap tuk dimakan...
www.tips-fb.com

0 comments on "Nasi Goreng Ayam Special"