Tuesday, December 22, 2009

Ikan Pari Bakar & Sup Cendawan

Posted by Cinta Hatiku at 8:05 PM
arie ni teringin nak mkn Ikan Pari Bakarrindu ..lepas balik keje jer terus berdesup ke pasar mini kecil (SEGI) ..dekat jer dengan and opisPhotobucket..bile dah pekena ikan bakar Photobucket nak kena buat sup cendawan plak..ihikhikhehehe..

Photobucket
so menu tuk malam ni..

PhotobucketIKAN PARIPhotobucket BAKARPhotobucket

BAHAN²NYA
PhotobucketBawang Merah
PhotobucketBawang Putih
PhotobucketHalia
PhotobucketSerai
PhotobucketCili Kering
Semua Bahan diatas diblend
PhotobucketIkan Pari
PhotobucketDaun Pisang

CARA²NYA
Ikan Pari hendaklah dilumur dengan asam jawa dan sedikit garam terlebih dahulu..tuk hilangkan hanyirnyaPhotobucket..dan biarkan seketika sementara itu..tumis bahan kisar (alah mcm buat sambal tumis gituihikhik ) bile sambal dah masak..ikan pari yang dilumur dengan asam jawa dan garam hendaklah dibasuh kemudian bleh la alas tempat bakar dengan daun pisang dan letakkan ikan pari tadi (untuk seekor ikan pariPhotobucket)pastu tuangkan sambal keatas ikan pari tadi..tutup ikan agar dia masak sebelah atasnyersengihnampakgigi..kalau takde sekor ikan..beli yang pontong panjang pun ok gak..(kalau yang potong nyer..gaul dgn kunyit serbuk dan garamPhotobucket)..pastikan ikan pari tu diterbalikan bile dibakar..agak² dah masak baru la letak sambal..siulpastu leh makan..

PhotobucketSup CendawanPhotobucket bersama Ayam dan KentangPhotobucket

BAHAN²NYA
PhotobucketCendawan
PhotobucketKentang
PhotobucketAyam yg dipotong kecil
PhotobucketBawang Merah
PhotobucketBawang putih
PhotobucketHalia
PhotobucketLada hitam
PhotobucketKuib pati ayam knoor
PhotobucketGaram

CARA²NYA
tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris halus..kemudian masukkan halia yang ditumbuk..baru masukkan ayam..agak² hampir masak..masukkan lada hitam..kacau seketika..dan masukkan air dan kentang..serta kiub pati ayam knoor dan garam secukup rasa..bila kentang dah masak barulah letak cendawan..masak seketika..Photobucket siap untuk Photobucketdi hidangihikhikhehehehe

PhotobucketPhotobucketSelamat mencubaPhotobucketPhotobucket
www.tips-fb.com

6 comments on "Ikan Pari Bakar & Sup Cendawan"

arbaieyah on December 22, 2009 at 10:00 PM said...

sedapnyeee....meleleh siot air liur aku tgk sup cendawan ko....upmhhhhh....esok nak buat lah...ehe

Cinta Hatiku on December 23, 2009 at 1:46 PM said...

buat buat..bagus tu ada lada hitam..dgn halia..ko kan nak keep fit..

Mummy Dasy on December 23, 2009 at 10:52 PM said...

wah sedapnye... sempat lak ek masak2 camni kul bape baru siap masak ni

Cinta Hatiku on December 24, 2009 at 12:13 PM said...

kul 7 mlm dah siap..hahahaha..after solat magrib br makan..kalau hubby balik awal..tunggu dia sampai umah..kul 8:30 baru mkn...opis kite dekat je la dgn umah..kalau dah ada lesen n kete sendiri..tah tah..time lunch balik umah..ni pasal jalan kaki..tu yg malas ckit..ekekeke..sebab panassss...

db cooper on December 24, 2009 at 6:16 PM said...

ltak la resipi tomyam.. ngah ngidam tomyam nie

Cinta Hatiku on December 25, 2009 at 12:09 AM said...

db biasanye kalau dah buat br letak..nanti la ada masa masak tom yam..hehehe