Friday, May 1, 2009

Lemak Cili Api Siput Sedut dengan keladi..!!

Posted by Cinta Hatiku at 12:55 AM
PhotobucketNampak sedap kan?? memang sedap pun..Photobucket

Sebenarnye resepi ni bukan fav. food sy..tapi fav foodPhotobuckethubby sy dan si aiman..sy tak makan pun siput sedut..walaupun tak makan..tp disebabkan sy ni minat memasak..so,tak kesah pun..janji orang yang tersayang dapat makan....nak tau camne nak masak resepi ni??..senang jer..

Bahan²nyer

5 tangkai lada kering
4 biji bawang kecil
1 ulas bawang putih
10 tangkai cili api
1/2 inci halia
1 btg serai
1 inci kunyit hidup
(semua bahan diatas di blend)
santan
1 btg serai dititik
isi keladi dan batang keladi direbus bersama asam jawa
Siput sedut yang telah dibuang bahagian ujungnye..(supaya senang nak sedut nanti)
Garam dan ajinamoto

Cara²nye

Memula tumis bahan yang telah di blend bersama serai yang dititik sampai naik bau..kemudian masukkan santan..dan masukkan isi keladi dan batang keladi yang sudah empuk(air rebusan dibuang)..kacau sampai mendidih..(jgn sampai pecah santan tau....maksudnye jgn tinggalkan la..kacau aje sampai mendidih..api tu biar kecik)bile dah mendidih..baru masukkan siput yang telah dibersihkan dan dibuang ujungnye..last skali masukkan garam dan ajinamoto secukup rasa..masak dalam 5 - 8 minit...siap untuk dihidang....kalau nak tukar kepada nangka pun bleh..kalau tak cukup pedas tambah lada hitam ckit..
PhotobucketSelamat mencuba..!!Photobucket
www.tips-fb.com

0 comments on "Lemak Cili Api Siput Sedut dengan keladi..!!"