Monday, March 26, 2012

Kuih Keria

Posted by Cinta Hatiku at 4:41 PM
Assalamualaikum semua
mood rajin dah dtg gini la gamaknya
ada ajer menu minum petang
lebihan keledek yg sedia ada
maka jadi la kuih keria
resepi cam biasa la
takde sukatan
bukan sesuki tau
nk bg resepi tak ikut sukatan
tah ler tak tahu la nk habaq camna
kalau guna sukatan comfirm kuih mak tak jadi nak
ape yg jadi..ape lagi jadi marah ler
so pada yg tak reti nk masak tanpa sukatan tu
cecuba la google yer
tapi kalau dah master chef cam saya
sambil angkat dedua tangan letak bahu..mata pandang atas
bleh la follow..
jom tgk camne saya buat kuih keria

langkah kupas, potong dan rebus keledek

Langkah toskan dan lenyek keledek

Langkah campurkan dgn tepung gandum

Langkah campurkan sedikit air hingga menjadi doh

Langkah sukat menjadi portion kecil

Langkah uli agar menjadi bulat, tekan dan buat lubang

Langkah goreng dengan minyak yang panas

Langkah angkat dan toskan

Langkah masukkan air dan gula didlm kuali
masak hingga gula kering

Photobucket
siap untuk dihidang

ini la chef kecik saya
suka nah uli tepung
jangan risau dia ni ikut procedure

tengok saya basuh tangan dulu

tekun mencuci tangan
memang dah didik bebudak ni
bukan sebelum makan jer kena cuci tangan
malah selepas keluar tandas
atau pegang sesuatu yg kotor
contoh : pegang makanan yang dah jatuh ke
tabiat ni saya mula dr si aiman lagi
so bile part mia senang jer
sebab dia akan buat ape yang abg dia buat
lah..lain kali saya date lagi
semua.. all in next entry


: Asyik makan jer..agak² leh gemuk tak
www.tips-fb.com

2 comments on "Kuih Keria"

noradzlina.kamdani on March 27, 2012 at 9:09 AM said...

dh lama xmsk kuih keria

Cinta Hatiku on March 29, 2012 at 6:09 PM said...

eh bukan ko rajn masak ke (?) ape lagi buat ler...pastu anto kat umah aku ek..hehehehe