Thursday, July 12, 2012

Kuih Ketayap Pandan

Posted by Cinta Hatiku at 4:48 PM
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Assalamualaikum semua
wah lamanye tak date entri makanan
asyik entry pasal perubatan jer kan
cam blog kesihatan dan perubatan dah jadinya
harini gigihkan diri jugak
nak date segala resepi yang tersimpan
kite mulakan dgn resepi
kuih ketayap pandan

Bahan² Inti
kelapa parut
gula merah
daun pandan

Cara² Membuat Inti
masak kelapa parut dgn gula merah berserta daun pandan
dgn api yang perlahan dan kacau sebati hingga gula merah larut
kalau dah kelapa warna merah perang tu bleh la angkat
tak perlu letak air
saya tak letak air sebab dlm kelapa parut pun dah ada air
biar dia lemak manis


bahan² kulit
tepung gandum
santan
sebiji telur
garam secukup rasa
pati pandan
perwarna hijau

cara² nya
saya blend semua bahan dlm blender
mudah dan senang
hehehe
bancuhan tidak terlalu cair atau pekat
pansakan pan dan letakkan minyak menggunakan daun pandan
tuangkan ke dalam pan sesenduk bancuhan
kemudian ratakan membentuk bulatan
jgn terlalu tebal atau tipis
biar serderhana cam kulit popiah gitu
kulit tepung akan masak bile ada gelembung udara dibawahnya
angkat dan ulangi perkara yang sama
sementara menunggu bancuhan seterusnya masak
bleh la letak inti dan gulung


Photobucket
selamat mencuba


: pssttt..ramadhan dah hampir..nanti bleh la buat juadah berbuka puasa
www.tips-fb.com

2 comments on "Kuih Ketayap Pandan"

noradzlina.kamdani on July 13, 2012 at 8:45 AM said...

ajo lahtips camne nk make sure gulungan ketayap tu x pecah..aku jeles la...

Cinta Hatiku on July 13, 2012 at 2:46 PM said...

erk ..tak pernah plak aku buat pecah..camne leh pecah?? ke ko nye adunan pekat kot?? pastu nak gulung tgh pepanas..cer try :D