Wednesday, June 17, 2009

Jom Memasak..

Posted by Cinta Hatiku at 4:54 PM
Lama dah tak masak nasi lemak..aiman Photobucket suka nasi lemak..sebab ada sambal udang fav.Photobucket lauk dia..seronok tgk dia makan..sebab suka hati bile mama dia kembali ke dapur..bukan bermaksud papa dia masak tak sedap..tp dia prefer air tangan mama dia..ikut mcm papa dia gak..suka masakkan mak dia sendiri..selain dari bini tersayang dia masak ...

PhotobucketPhotobucketSenyum sokmo dapat makanPhotobucketPhotobucket

Ape lagi..jom la try resepi nasi lemak sy ni..Oh lupa plak..hubby sy ada ckp yg halba telah diharamkan oleh kementerian kesihatan..tah la..sy pun tak pasti..sblum ni sy mesti letak halba dalam nasi lemak..agar bau dia harum..selain dari bau daun pandan..kalau fakta tu betul..jgn la letak..sebab sy tgk kat supermarket ada lagi jual halba..tah la bedah..ada aku kesah??


Nasi Lemak

Bahan²
Halia
Bawang merah
Bawang putih
Serai
*(Hiris bahan diatas)
Beras
Santan kelapa
Garam
Daun pandan

Cara²nya
Basuh beras dan toskan airnye..masukkan santan dan bahan hiris serta garam secukup rasa dan daun pandan..Masak la kat dlm rice cooker..senang cite..wakakakaka..


Sambal Tumis Udang

Bahan²
Cili kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai
*(semua bahan diatas diblend)
Udang
Bawang Besar yang dihiris
Serai yang dititik
Air asam jawa
Gula
Garam
Ajinamoto

Cara²nya

Tumis bahan blend dengan serai yang dititik sampai garing..masukkan bawang besar,udang dan sedikit air asam jawa..kacau rata..masukkan gula, garam dan ajinamoto secukup rasa..Hidangkan dengan timun, ikan bilis, telur rebus atau telur dadar dan kacang tanah..(ikut selera korang la..)

Photobucket
www.tips-fb.com

0 comments on "Jom Memasak.."