Thursday, August 12, 2010

Tips Dibulan Ramadhan 1431H

Posted by Cinta Hatiku at 3:37 PM
st day puasa ..alhamdulillah semua berjalan lancar..time sahur tu kejutkan si aiman pun alhamdulillah..takde masalah pun yang dihadapi oleh sayaseperti insan lain yang bernama ibu..pandai anak mama ni bersahur..makan pun tak cerewet ape yang ada bedal jer..first day sahur dia mintak nasi, telur dan kicap senang tul menu dia dan satu hari berpuasa alhamdulillah tak merunggut pun maybe sebab last year dia dah biasa berpuasa..kire pecah rekod keluarga jugak la si aiman ni..last year puasa buang hari jer..dan paling penting rekod dia adalah berpuasa berumur tahun lebih.. chiayok my son..so this year dia tahun lebih gak rekod tak macam zalim kan mama aiman ni..org kata melentur buluh biar la dari rebungnya kalau dah besar nanti macam² hal dia pandai jawab budak skrg ni lain ckit..

so, masa berbuka pun jer..dia dah excited nak makan..berbuka semalam saya masak lontong..dan paling hampeh nye niat dihati nak makan lontong dengan rendang ayamdisebabkan daun kunyit tiada..menu rendang ayam telah bertukar kepada ayam masak merah..sampai kedai saya cari..takde gak even pasar malam pun takde siapa la borong daun kunyit sampai habis agaknye..tapi ape² pun..rasa syukur sgt..aiman dapat habiskan puasa dia semalam..dan saya jugak almaklum lah..bulan dah pergi jauh..tu yg dapat puasa..kalau bulan tu dtg balik semalam mau meraung saya..lama tak menikmatist day puasa..

nd day sahur plak beza dari semalam..aiman bangun dengan keriangan tak pasti plak sebab ape..mungkin seronok nak makan kot..so seblum saya entri tuk kali ni saya nak beri pesanan dan sedikit tips dibulan ramadhan ni..buat sesiapa la yang baca blog saya..dan paling penting saya ingat kan kat diri saya jugak..

Tips Dibulan Ramadhan
Tido awal so bleh la bangun awal untuk bersahur dan kalau bleh beribadah skali
Memperbanyakkan istighfar atau berzikir sebelum tido.
Berniatlah untuk puasa esok harikalau tak korang just menahan lapar dan dahaga jer la..Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala, niscaya akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.HR Bukhari, no. 1901; Muslim, no. 760
Bacalah doa tidurtu pun kena ajar kebismikallahumma ahya wa amutu Dengan namamu Ya Allah Aku hidup dan mati.Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur.
Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada Allah agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW.
Elakkan dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.
Contoh perkara yang sia-sia Mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan hati orang
Membeli barang² keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih²an ..Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita



tu je tipsnya..kepala otak bengal kejap


apa² pun..selamat beramal
www.tips-fb.com

0 comments on "Tips Dibulan Ramadhan 1431H"