Friday, January 7, 2011

Tentang 3 Perkara

Posted by Cinta Hatiku at 7:09 PM
artwork by yip87.deviantart.com


Assalamualaikum Semua
entry kali ni nak bukak topik pasal perkara
perkara yang kita tak pernah perasan
jom kita renungkan 3 perkara ni

Ikhlas
biasa kita akan ckp takpe ikhlas ni..
bile kita beri sesuatu pada org..
niat hati memang ikhlas kan
tapi kekadang kita tak sedar
dalam niat kita ikhlas tu..
kita ada gak mengungkit
dengan cara menceritakan pada org lain
atau pada org yg kita berikan ape yg kita bg tu
itu pun dah kira ngungkit jugak
betul ker tak
atau takmo ngaku
takpe la kita kan manusia..
yang dijadikan bukan sempurna
saya pun ada gak kekadang
masih tak ngaku ker
hahaha
takpa
kita tinggalkan hal yang pertama ni
jom beralih ke perkara yang ke

Redha
selama kehidupan anda kat dunia ni
mesti selalu merungut atau mengeluh kan
takda ker
fuhh macam tak percaya
pernah ckp ayat dibawah ni tak
kenapalah jadi camni..
atau
kalau laa..
atau
aduhaiii..
hehehe
bagi contoh jer
actually banyak ayat² yang kita tak sedar
sedap mulut jer kan..
mengeluh, merungut
kata jer redha
hah sedar ke tak ni
saya pun cam tu gak
sebelum ni

Sabar
orang selalu cakap
sabar tu separuh dari iman
tapi dalam kehidupan kita ni
selalu ker kita sabar
anak menyerakkan rumah jer
dah berleter..
mak suruh kemas rumah
pastu belakang mak berleter
nampak sangat la tak beriman kan
ini contoh yang biasa jer..
kekadang benda yg biasa pun
buat kita kurang sabar apa lagi kurang ajar
dan terus berleter atau memarah balik
alah saya pun ada gak jumpa
org yang memarah makayah diorg sendiri
dan takmo ngaku
tapi org camtu tak perasan apa
yang diorg buat
yang dia nampak ape yang org lain buat..
saya pernah dulu la..ayah kejutkan
suruh bangun salinkan pampers arwah mak..
gile la time tu dah penat sesangat
tdo pun tak sedar
pastu ayah marah saya
masa saya bangun dalam kul pagi tu
pastu saya merajuk dan tutup pintu bilik
jahat tul masa tu
dengan arwah pun
pernah jugak merajuk camtu
tapi camna pun arwah tetap nak saya jaga
walaupun adik beradik perempuan punya la ramai
org tu
even cuti annual leave abis sudah
so kalau arwah kena masuk wad jer
saya amik compassionate leave
kalau kire compassionate leave
peh lebih kot dari hari saya amik
bercerita pasal arwah..
teringat plak zaman bujang dulu
suka nah masak memacam tuk arwah
kekadang arwah request spagheti bolognesse
huhu..rindu nye
so berbalik pada sabar ni..
ada ke kita sabar dalam sesuatu hal
biasanye segelintir je
yang mengaku dia kurang sabar
dalam sesuatu hal..

Ikhlas, Redha Dan Sabar
mencegah lebih baik dari merawat
pernah dengar kan ayat ni
perkara yang perlu dirawat adalah
elakkan mengungkit untuk lebih ikhlas
elakkan merungut atau mengeluh untuk lebih redha
elakkan marah atau berleter untuk lebih bersabar
macam mane nak elakkan
so kena la mencegahnya

elakkan mengungkit untuk lebih ikhlas
camne nak cegah dari mengungkit
senang jer
kurangkan bercakap..
bercakap benda yang penting jer
kalau org ajak berbual pasal org lain
minta la diri..untuk buat sesuatu perkara lain
nantikan bukan mengungkit jer
malah ter ngumpat skali
tak pun jauhkan pada org yg suka ckp pasal org lain
hah tu pun lebih baik jugak..
biar la org kata sombong ke ape..
janji niat hati kita tu baik tuk kita
didunia dan diakhirat kelak

elakkan merungut /mengeluhutk lebih redha
yang ni kena extravaganza ckit
sebab bukan senang yer nak elakkan
so kalau ape yg lepas tu
kalau boleh jangan dikenang
istifar bebanyak
dapat sesuatu musibah
takkira la jalan² terjatuh ker
ape sajer laa
ucapkan la dalam hati
inna lillahi wa inna ilaihi raji’un
dan berdoalah kepada Allah
Allahuma jurnii fi musibatii wakhluf liya khairan minhaa
Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini
dan gantikanlah untukku
dengan yang lebih baik daripadanya
Insya Allah..Doa anda dimakbulkan..amin

elakkan marah/berleter untuk lebih bersabar
hahaha
tetiba je kan gelak sensorg
teringat la zaman kerja RHB dulu
bile morning briefing
setiap staff mesti ada tajuk
so saya pilih la tajuk ni..
atasi sifat marah
dapat idea lepas dengar kaset
ceramah dari Dr Fadzilah Kamsah
so bile rasa nak marah
cuba bernafas dengan betul..
hai selama ni bernafas tak betul ker
hahaha gila kan ketawa lagi
memang kebanyakkan orang dewasa cam kita ni
bernafas tak betul
abis siapa yang bernafas dengan betul
hah..kalau nak tahu bayi dan kanak² jer
yang bernafas dengan betul..
sebabnye diorg nafas hingga ke perut..
kekadang bile kita marah..
kita nafas sampai kat dada jer
tak caya ker
bile korang marah
mesti dada macam ternaik ckit kan
sebab tu kalau marah, panik ke
kita bernafas dengan cepat ..
belum sampai ke perut dan keluar balik
sebab korang dah sedut semula..
korang nak tau ker
kenapa kita perlu bernafas dengan betul
semua ni berkaitan dengan sistem limfa..
kalau sistem darah ada jantung untuk pam
sistem limfa bergantung pada pernafasan dan otot kita
dan sel badan bergantung kepada sistem limfa
untuk mengeluarkan bahan toksik dan cecair berlebihan.
so sistem limfa korang kena berfungsi dengan baik
nak jadikan keadaan dia baik kenalah
bernafas dengan betul
correct me if i'm wrong..
so bile bernafas dengan betul
banyak la faedahnya
selain dari merendahkan tekanan darah
sebab tu org ramai yang suka
buat senaman yoga dengan taici
sebab masa tu la diorg bernafas dengan betul..
hah paham ke tak ni
tak paham baca artikal lain..wakakaka
ape² pun bernafas la dengan betul
bile rasa cam nak marah tu
selain tu boleh jugak nyanyi
tetiba kan tengah nak marah bleh nyanyi
tebiat tul idea ni..
kalau rasa tebiat korang beristifar la bebanyak

so camne
dah boleh ikhlas, redha dan sabar
semoga tips saya berguna
semua tips pun hasil dari membaca..
ape² pun selamat mencuba

: Ku berjanji, ku akan menjadi yang terbaik..Menjalankan segala perintahMu, menjauhi segala laranganMu..Adalah sebaris doaku untukMu
www.tips-fb.com

2 comments on "Tentang 3 Perkara"

Harman on January 7, 2011 at 8:23 PM said...

very beautiful blog..
Please visit my blog..

Lyrics Mantra
Ghost Matter
Download Free Music
Music Bol

Cinta Hatiku on January 8, 2011 at 12:19 PM said...

tq