Friday, July 13, 2012

Resepi Pisang dan Khasiatnya

Posted by Cinta Hatiku at 4:57 PM
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum semua
saya pasti mesti ramai pengemar pisang kan
anak² saya pun pengemar pisang
tengok la berape banyak saya borong
time ni tesco buat reduce price
ape lagi saya ambil la seberape banyak yg boleh
sebab pisang nye elok sesangat
ada yg masih hijau ckit la
tapi lagi .. hari
pisang tu masak la kan
saya pasti ramai yang tahu
nak lawas mesti mkn pisang
tp tahukan anda
pisang adalah makanan yang banyak memberi tenaga selain kurma
sebab kandungan karbohidrat yang tinggi
walaupun kandungan karbohidrat nya tak la setinggi buah kurma
sama juga cam kurma ada kandungan potassium
pisang jugak ada potassium
dimana ia
membantu menurunkan tekanan darah
membantu pertumbuhan otot
dan mencegah
terjadinya kekejangan otot.

tengok la banyak betul kan kebaikan pisang ni
selain dari makan camtu jer
biasanye mommies mesti akan buat juadah kan
nak nak time ramadhan
pelbagai jenis kuih dan kek
mesti dibuat
mcm saya menu pisang biasanye mesti cekodok pisang
tak pun pelepat pisang


sebut jer cokodok pisang
semua org tahu buat kan
yer la lenyek jer pisang dengan sedikit gula
campur tepung gandum,
garam secukup rasa
dan soda bikabonat ckit
pastu goreng dah bleh dimakan
memang mudah
tu resepi saya laaa
orang lain tak tahu la cara camne
ada orang pernah tanye saya
kenapa cekodok pisang dia lepas goreng jer kempis
saya pun tak pasti arr nak jawab
tp yg penting dlm buat cekodok pisang ni
tak perlu letak air
dan soda bikarbonat tu penting
sebab ia buat cekodok garing
sukatan untuk tepung plak
tak perlu risau tuk sukat sukat
letak ckit ckit dan gaul sebati dgn pisang
adunan biar serderhana
tak likat tak cair
tu kire ngam la tu

yang ni fav saya jugak
pelepat pisang
tapi ni la kali pertama dan terakhir buat kot
sebab dlm rumah saya
hanya saya sorg jer yang makan
jadi kalau rasa nak makan lain kali
bleh buat tp kuantiti ckit kot
jom saya share resepi untuk anda

bahan²
pisang yang dilenyek
gula
tepung gandum
kelapa parut
garam secukup rasa
daun pisang

cara²
gaul semua bahan
dan letak atas daun pisang disalai dan bungkus
tujuan salai untuk mudah bile nak bungkus
selesai bungkus semua adunan
kukus selama 20 minit
siap untuk dihidang


: haish pemalasnye saya ni kan.. resepi masuk dlm entri ..hehehe
www.tips-fb.com

3 comments on "Resepi Pisang dan Khasiatnya"

noradzlina.kamdani on July 16, 2012 at 4:51 PM said...

erk..peleat pisang eh..aku panggil lepat pisang jek....
pe2 pun tqvm sbb share resepi.

Cinta Hatiku on July 17, 2012 at 3:42 PM said...

a ah ada org panggil lepat ajer..hahaha janji kuihnya sama..

Nur haura afeeya on July 2, 2022 at 9:49 PM said...

Pesakit radang paru-paru Copd

En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570